9 tips til et sunt underliv

En sunn mus er en glad mus. Vet du hvordan du behandler underlivet ditt sånn at det holder seg i sin beste form? Få 9 gode tips her!

 

Undertøy i bomull

Du synes kanskje at syntetiske truser stråler av sex, men å bruke dette hver dag er ikke bra for underlivet. Bomullstruser derimot gir huden plass til å puste. Blondetrusene kan du heller gjemme til spesielle anledninger.

Det er faktisk ikke en dum idé å lufte seg en gang i blant ved å sove uten undertøy. Husk også å vaske undertøyet ditt på 60 grader – og skifte undertøy hver dag (men det visste du vel allerede).

 

Innlegg

Hva er varmt, fuktig og øker risikoen for bakteriell ubalanse? Svaret er truseinnlegg.

Innlegg som ikke puster ødelegger pH-verdien på huden, samt skjedens beskyttende syrebalanse. Det beste du kan gjøre for ditt underliv er å enten unngå innlegg totalt – eller velge noen med høyt bomullsinnhold.

 

Toalett-teknikken

Tørk deg alltid fra front til bak, så hindrer du at bakteriene kommer inn i intimområdet samtidig som du minsker risikoen for de særdeles lite morsomme urinveisinfeksjonene.

Bruk mykt dopapir og unngå toalettruller med høyt nivå av trefiber, antibakterielle tilsetningsstoffer eller toalettpapir med duft.

 

Menstruasjon

Mensen gjør alt litt mer vanskelig enn det pleier å være. Start dagen med en Vivag-vask av underlivet, som fjerner nattens røde flekker og gir deg en ren følelse i hele kroppen.

Det er viktig at du skifter tampongene hver 3-6. time de første dagene av menstruasjonen, og hver 4-8. time i dagene som følger, slik at pH-nivået ikke blir forstyrret.

 

Kegel-øvelser

Kegel-øvelser er fantastiske: Slike øvelser kan forberede din kropp på en fødsel, styrke bekkenbunnen, forhindre inkontinens og øke seksuell tilfredsstillelse for deg og din partner. Ja takk!

For å finne de riktige musklene kan du prøve å holde inne en urinstråle neste gang du tisser (bare første gang, ikke avbryt hver gang du tisser). Hold denne øvelsen i 5 sekunder og så slipp. Gjenta dette 10 dager. Jobb deg mot å holde øvelsen i 10 sekunder av gangen. Ved å utføre 3 sett med 10 gjentakelser daglig vil du forbedre og styrke ditt underliv. Helt ærlig, hvem skal se at du gjør dette?

 

Hårfjerning

Busken ”der nede” er en god hjelper til å fange opp bakterier og ulumskheter så de ikke havner i underlivet. Men, det å holde busken trimmet er heller ikke en dårlig idé. En del hårfjerningsprodukter kan skape rødhet og irritasjon i intimsonen, så sørg for å bruke barbergelé og mild Vivag intimsåpe innen du griper til høvelen.

Vask også gjerne din nye Brazilian med mild intimvask – for å holde bakteriene borte fra de delikate områdene.

 

Personlig hygiene

Plei din naturlige balanse i underlivet ved å holde deg til 1-2 ganger daglig vask med mild intimsåpe. Men husk at for mye av denne rengjøringen kan være like skadelig som dårlig hygiene, fordi «overvasking» forstyrrer kroppens naturlige forsvarsmekanismer.

Unngå vanlig såpe, fargestoffer, parabener, parfyme, svamper og hansker i trekantområdet, og vask kun yttersiden av din vagina – det vil den være glad for.

 

Legesjekk

Hvis du kan ta din firbente mus til dyrelegen hvert år, så kan du ta din intim-mus til legen for en sjekk i ny og ne også. Undersøkelse av underlivet er med på å holde styr på kjønnssykdommer og celleforandringer som kan lede til livmorhalskreft. Det er legenes jobb å hjelpe, så du kan rolig lene deg tilbake på brisken og vite, at du tar godt vare på deg selv.

 

Sex

Det kan være en god idé å vaske deg før og etter sex. Det minimerer risikoen for infeksjoner – for dere begge to. Er du tissetrengt etter sex? Det er ikke så dumt! Det betyr bare at din kropp renser ut og stabiliserer pH balansen.

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGGA IN eller BLI MEDLEM